Η έκθεση ενός 15χρονου

Η έκθεση ενός 15χρονου Βρετανού για τις μιντιακές συνήθειες της γενιάς του αρκούσε για να αναστατώσει τον κόσμο των μεγάλων. Τι έγραψε, λοιπόν, και ποιο είναι το επιμύθιο; Όταν ο 15χρονος Matthew Robson έμαθε ότι ήταν ένα από τα 6 σχολιαρόπαιδα που επελέγησαν να κάνουν πρακτική εκπαίδευση στα κεντρικά της τράπεζας Morgan Stanley, σίγουρα δεν φανταζόταν τη συνέχεια. Λίγες μέρες αργότερα του ζητήθηκε να γράψει μία έκθεση για το πώς αυτός και οι φίλοι του καταναλώνουν τα ΜΜΕ.

Το τρισέλιδο κείμενό του θεωρήθηκε τόσο φρέσκο, ευθύ, ανεπιτήδευτο και ξεχωριστό, ώστε οι εργοδότες του αποφάσισαν να το δημοσιεύσουν. Και όπως αποδείχθηκε, έπραξαν σωστά γιατί το feedback που έλαβαν ήταν απρόσμενα μεγάλο και η έρευνα γρήγορα εξελίχθηκε σε αντικείμενο συζήτησης σε blogs, παραδοσιακά μέσα και επιχειρηματική κοινότητα.
Αδιαφορώντας για τα τηλεοπτικά σποτ
Τι κι αν η ανάλυσή του για την τηλεόραση βασίζεται σε μερικά αυθαίρετα συμπεράσματα; Αυτό που μετράει είναι ότι προκύπτουν αξιοσημείωτα ευρήματα σχετικά με τις προτιμήσεις των συνομηλίκων του. Για παράδειγμα, ο λονδρέζος teenager υποστηρίζει ότι η έλλειψη ελεύθερου χρόνου δεν αποτελεί «προνόμιο» μόνο των ενηλίκων: «Είναι λιγότεροι πια αυτοί που παρακολουθούν καθημερινά συγκεκριμένα προγράμματα και αυτό γιατί δυσκολεύονται να ξεκλέψουν λίγο χρόνο», αναφέρει και ακολούθως εστιάζει στον κόσμο των διαφημίσεων.
Αυτό που διαπιστώνει είναι ότι τα τηλεοπτικά σποτ αφήνουν παγερά αδιάφορη τη νεολαία, εξ ου και η συνήθεια των νεαρών τηλεθεατών «να κάνουν ζάπινγκ ή να καταπιάνονται με κάτι άλλο όταν κάνουν την εμφάνισή τους οι διαφημίσεις». Γιατί ισχυρίζεται, λοιπόν, ότι πολλοί αποφασίζουν να μην εγγραφούν σε υπηρεσίες high definition επειδή «οι διαφημίσεις προβάλλονται σε standard definition, άρα δεν διακρίνουν τη διαφορά»; Άβυσσος η ψυχή του πιτσιρικά...
Είδος προς εξαφάνιση οι νεαροί αναγνώστες;
«Δεν γνωρίζω κάποιον έφηβο που να διαβάζει τακτικά εφημερίδες», μας ενημερώνει ο Robson και συνεχίζει: «Οι περισσότεροι δεν έχουν τον απαιτούμενο ελεύθερο χρόνο, συνεπώς δεν βρίσκουν το λόγο γιατί να διαβάζουν ατελείωτες σελίδες ύλης όταν μπορούν να ενημερωθούν περιληπτικά στο internet και την τηλεόραση». Διευκρινίζει πάντως ότι δεν είναι μόνο ζήτημα χρόνου αλλά και κόστους, μιας και «οι νέοι δεν έχουν μάθει να πληρώνουν για μια εφημερίδα».
Γι’ αυτό, λοιπόν, επιλέγουν τα δωρεάν έντυπα και τις (φθηνότερες) tabloids - η The Sun αποτελεί τρανό παράδειγμα, σύμφωνα με τον ίδιο, μιας και από τότε που μειώθηκε η τιμή της έχει δει πολλούς γνωστούς του να τη διαβάζουν.
Power to the listeners!
Περιστασιακοί ακροατές είναι σύμφωνα με το 15χρονο επίδοξο αναλυτή οι περισσότεροι συνομήλικοί του, ενώ ο κυριότερος λόγος που συντονίζονται στα ερτζιανά είναι για να ακούσουν μουσική. Πάντως, όπως επισημαίνει, προτιμούν πια τους online ραδιοφωνικούς σταθμούς καθότι «τους προσφέρουν τη δυνατότητα να δημιουργήσουν το δικό τους playlist και μάλιστα χωρίς την παρεμβολή διαφημίσεων».
Συχνάζοντας σε online στέκια
«Κάθε νεαρός έχει πρόσβαση στο διαδίκτυο», εκτιμά, προτού καταθέσει την άποψή του για τις συνήθειες των συνομηλίκων του σε ό,τι αφορά τα sites κοινωνικής δικτύωσης. Με παιδική αφέλεια και έντονα επηρεασμένος από το μικρόκοσμό του, τονίζει ότι «σχεδόν κάθε χρήστης είναι εγγεγραμμένος στο Facebook και μάλιστα το επισκέπτεται τουλάχιστον 4 φορές την εβδομάδα». Δεν έχει, ωστόσο, ανάλογα θετική άποψη για το Twitter. Διότι (μπορεί οι περισσότεροι να έχουν κάνει register, όμως) είναι λίγοι αυτοί που ασχολούνται με αυτό γιατί πολύ απλά το καθημερινό «τιτίβισμα» και δη μέσω κινητού τηλεφώνου κοστίζει. Και, συν τοις άλλοις, ποιος ο λόγος να πληρώνουν όταν, όπως παραδέχεται στωικά, «ουδείς παρακολουθεί το προφίλ μας» -χρήσιμο μάθημα για τα brands που συχνά πυκνά σπεύδουν, προτού καν καταλήξουν για τη χρησιμότητά της, να «αγκαλιάσουν» μία μόδα απλώς επειδή αυτό κάνουν ανταγωνιστές τους.
Τι άλλο αποκαλύπτουν οι, κατά Robson, «Δέκα Εντολές» για τις συνήθειες των νέων στο διαδίκτυο; Ότι δεν επιδίδονται σε online αγορές απλούστατα γιατί είναι ελάχιστοι αυτοί που διαθέτουν πιστωτική κάρτα, ότι συχνάζουν στο YouTube και ότι για τις αναζητήσεις τους χρησιμοποιούν κυρίως το Google επειδή είναι «ένα brand γνωστό και εύκολο στη χρήση».
Αυτά που θέλει ο πελάτης
Αναφερόμενος στην online διαφήμιση, o 15χρονος Matthew αποφαίνεται ότι «οι νέοι θεωρούν τα pop ups και τα banner ads ιδιαίτερα εκνευριστικά και ανούσια» και υποστηρίζει ότι «ουδέποτε τους δίνουν πραγματικά σημασία». Αντιθέτως, θεωρεί ότι «υποστηρίζουν και ενίοτε απολαμβάνουν το viral marketing για το πολλές φορές ενδιαφέρον και χιουμοριστικό περιεχόμενό του».
Όσο για την υπαίθρια διαφήμιση, δηλώνει αποστομωτικά ότι «την αγνοούμε γιατί εκτιθέμεθα σε αυτήν από τότε που πρωτοβγήκαμε έξω και επιπροσθέτως, συνήθως, δεν απευθύνεται σε εμάς». Πάντως, παραδέχεται ότι υπάρχουν και καμπάνιες, όπως αυτή για το παιχνίδι Grand Theft Auto IV, οι οποίες κεντρίζουν το ενδιαφέρον τους χάρη στη διαφορετικότητά τους.

Δεσμώτες των κινητών τηλεφώνων
«Το 99% των νεαρών διαθέτει κινητό τηλέφωνο», είναι η τραβηγμένη διαπίστωσή του, ενώ δεν διστάζει να χαρακτηρίσει τα Sony Ericsson τα κορυφαία τηλέφωνα - έστω και άθελά του, λοιπόν, μετατράπηκε σε τυπικό παράδειγμα brand ambassador.
Θίγοντας και πάλι το ζήτημα του περιορισμένου budget, ο Robson επισημαίνει ότι το μέσο παιδί της ηλικίας του δεν έχει την οικονομική δυνατότητα -ω, τι δυστυχία- για βιντεοκλήσεις και mms παρά μόνο για απλές κλήσεις και sms. Επίσης, όπως ισχυρίζεται, ελάχιστα ασχολείται πια με το (ακριβό) χόμπι των ringtones και σπανίως «σερφάρει» μέσω κινητού. Τουναντίον, χρησιμοποιεί συχνά το Bluetooth, κάτι που αποτελεί ενδιαφέρουσα είδηση για τους εκπροσώπους της υπαίθριας διαφήμισης.
Τα παιδία παίζει
«Όχι, δεν καταπιάνονται με παιχνιδομηχανές μόνο τα αγόρια», δηλώνει με βεβαιότητα και εξηγεί ότι το λανσάρισμα του Wii δημιούργησε μια νέα «φουρνιά» παικτών από κορίτσια και ακόμα νεότερες ηλικίες. Θεωρεί ότι η δυνατότητα που παρέχουν πολλές κονσόλες για σύνδεση στο διαδίκτυο καθιστά εφικτό το voice chat. Κάτι που «έχει αντίκτυπο στη χρήση του κινητού τηλεφώνου, μιας και έτσι μπορούν να μιλήσουν δωρεάν». Τέλος, αναφέρει ότι οι νέοι προτιμούν να «κατεβάσουν» παρά να αγοράσουν παιχνίδια για τον υπολογιστή τους.
Από μικροί στην... παρανομία
«Με όποιο δάσκαλο καθίσεις, τέτοια γράμματα θα μάθεις», συνεπώς, με δεδομένη την ευρεία εξάπλωση της πειρατείας στη μουσική βιομηχανία, δεν πρέπει να προκαλεί έκπληξη το συμπέρασμα του Robson ότι 8 στους 10 έφηβοι κατεβάζουν παράνομα μουσική. Τόσο γιατί έτσι μεγάλωσαν, όσο και επειδή θεωρούν τις νόμιμες πηγές downloading σχετικά ακριβές για την τσέπη τους. Είναι δε τόσο μεγάλη η απροθυμία τους να πληρώσουν για μουσική, ώστε, σύμφωνα με τον ίδιο, είναι ελάχιστοι αυτοί που έχουν αγοράσει cd.
Κάτι αντίστοιχο, δηλαδή να τις «κατεβάζουν», πράττουν και με κινηματογραφικές ταινίες, αν και, όπως επεξηγεί, η βόλτα στο σινεμά εμπεριέχει πολλά περισσότερα από την παρακολούθηση μιας ταινίας - η δικαίωση των multiplex ως ολοκληρωμένων χώρων ψυχαγωγίας. «Είναι εμπειρία», λέει ο μικρός και συμπληρώνει ότι μαζί με τις συναυλίες, το σινεμά είναι ένα από τα ελάχιστα θεάματα, για τα οποία, αυτός και οι συνομήλικοί του είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν...
Με το βλέμμα στο μέλλον
Ένα εύλογο ερώτημα, λοιπόν, είναι γιατί αποδείχτηκε τελικά τόσο, μα τόσο δημοφιλής αυτή η έκθεση. Μήπως οι αδίστακτοι ρυθμοί της καθημερινότητας και η πίεση της δουλειάς μας εμποδίζουν να δούμε την πραγματικότητα και να αντιληφθούμε αυτά που ένας νεαρός μαθητής βλέπει τόσο ξεκάθαρα και θεωρεί αυτονόητα; Ή ήταν, λόγου χάρη, πράγματι τόσο ρηξικέλευθο το συμπέρασμα ότι οι νέοι καταναλώνουν όλο και περισσότερα μίντια μα είναι απρόθυμοι να πληρώσουν γι’ αυτά;
Την απάντηση οφείλει να την αναζητήσει ξεχωριστά ο καθένας μας μέσα του. Και ίσως αυτό είναι το μεγαλύτερο όφελος που προέκυψε από την έρευνα του νεαρού Λονδρέζου. Όχι τα ευρήματά του, αλλά η παραδοχή ότι πρέπει να ξαναδούμε το δάσος και όχι το δέντρο. Να χαλαρώσουμε λίγο και να θέσουμε και πάλι το μυαλό μας σε εγρήγορση. Να κάνουμε μία νέα, ειλικρινή αρχή. Να ξαναβρούμε τη χαμένη μας παιδικότητα και την αγνότητα πρότερων εποχών, όπως τότε που καθόμασταν στο θρανίο δίπλα στον... Θυμάστε πώς τον έλεγαν, έτσι;

Πηγή

Σε αυτο με τα spot δεν συμφωνώ και το ξέρουν και οι διαφημιστικές. Εγώ θεωρώ ότι δουλεύουν στο υποσυνείδητο. Βέβαια αν δεν τα παρακολουθείς είναι ένα θέμα. Το αισθάνομαι καθώς εγώ δεν βλέπω τηλεόραση και πολλές φορές πιάνω τον εαυτό μου κοινώνικα αγράμματο.

Για τις εφημεριδές, όχι δεν το ξέραμε? Εδώ δεν ξέρουν οι περισσότεροι να μιλάνε. Έβλεπα χθες Champions League στην NET και δεν μπορούσε ούτε ένας να μιλήσει. Και από πάνω μου έφεραν και ένα προπονητή που δεν θυμάμαι το όνομα που τόσα χρόνια στην Ελλάδα ακόμα δεν έχει αξιωθεί να μιλάει. Ελεος και ας ξέρει πχ τον κώλο του.

Ραδιοφωνο? Είναι δυσκολο να το βάλεις στον υπολογιστή

Κινητά τηλέφωνα? Αυτο και αν δεν το ξέραμε. Μαθηματα σε αυτό έδωσε η Ελλάδα που το 98 δεν άφησε παιδί για παιδί χωρίς κινητό. Οι μεν γονείς μη και δεν βρουν 5 λεπτά το παιδί τους, το δε παιδί σιγά μην πει όχι σε gadjet. Όσον αφορά τις κλήσεις με φωνή, ας ρωτήσουν μεγάλες εταιρίες κινητών που κόντεψαν να χρεωκοπήσουν καθώς το δίκτυο 3G ήταν πανάκριβο να στηθεί και απλά δεν απέκτησε ποτέ την αποδοχή που θα θέλαν.

Σχετικά με την παρανομία ας μην σχολιάσω γιατι θα πρέπει και εγώ να κάνω μεγάλες δόσεις αυτοκριτικής. Έχω να πω όμως ότι αυτοι οι μίτσοι υπεύθυνοι marketing των εταιριών καλό είναι να καταλάβουν την ανάγκη του να μην θέλω ρε αδερφέ το κουτάκι, το περιτύλιγμα αλλά 10 αρχεία να τα βάλω και στο στικάκι μου να τα ακούω στο αυτοκίνητο. Εννοείται ότι το θέλω και εξωφρενικά πιο φθηνά καθώς mp3= download ακόμα και νόμιμα. Το ίδιο και για τις ταινίες. Δεν πάνε να δουν αν έρχομαι με το DVD και την δυσχρηστία του? Μου θέλαν και blu-ray.

Για το ευλογο ερώτημα στο τέλος, έχω να μπω ΕΛΑ ΝΤΕ? Σε ποιο πλανήτη ζούνε οι περισσότεροι άνθρωποι. Ο 15χρονος έπρεπε να τα πει. Η ολοφάνερη κατάμουτρα αλήθεια δεν μας κάνει? Πρέπει να έχει και την αγνότητα, αν υπάρχει σε ένα 15χρονο. Ας γράψει και ένας 12χρονος μια έκθεση όσο αφορά την χαμένη αγνότητα των 15 να το κάνουμε άλλο ένα τεράστιο θέμα.

2 σχόλια:

  1. Πραγματικά δε νομίζω οτι είπε κατι ο μικρος που δεν ήταν γνωστό! Γιατί το έκαναν θέμα;
    Ισως ειναι και αυτο θέμα διαφήμισης!!Αυτο που μου κεντρισε το ενδιαφερον ειναι το κομματι με το wii...δε το είχα σκεφτει ποτε...αλλά αν το σκεφτω μαλλον δίκιο εχει!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Χωρίς να το έχω δυστυχώς λόγω γνωστών τεχνικών δυσκολιών, το WII επιτέλους έκανε την επανάσταση και έδωσε στις εταιρίες αλλά και τον κόσμο να καταλάβουν πως θα έπρεπε να έχουν τα πράγματα, εν μέρη επιστροφή στο παλιο καλό παρελθον.

    1)Το παιχνίδι δεν ειναι πρωτιστως γραφικά αλλά playability. Ειναι χαβαλές. ΕΙναι απόδραση από την πραγματικότητα. Δεν χρειάζεται να ειναι 99% της πραγματικότητας.
    2)Ενα παιχνίδι μπορεί να το παίξει και μια γυναίκα επειδή ακριβώς έχει χαβαλέ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή